UUSI MUSEOBUSSI SLHS:LLE

Mobiliassa 11.9.2021 "Kurvaa Kangasalle" -tapahtumaan yhdistetyn linja-autonpäivän aikana Ampers Busstrafik AB:n toimitusjohtaja Johan Amper lahjoitti SLHS:lle matkailukäyttöön vuonna 2003 käyttöönotetun Volvo 9700 (9712M) keskimoottorilla varustetun turistibussin. Bussi oli vielä kesäkaudella 2021 mm. VR:n korvausliikenteessä linja-ajossa. Kori on säilytetty alkuperäisessä Tampereen Carruksen maalauksessa. Auto oli viimeinen liikenteessä ollut normaalikokoinen/iso bussi, joka on hankittu uutena Ampers Busstrafikille. Amper-yhtiön nro. 13, rek.nro. JFF-925.
 
Igår donerade Ampers Busstrafik AB en Volvo 9700 (9712M) turistbuss ibruktagen år 2003 åt Busshistoriska sällskapet i Finland.
 
The bus company Ampers Busstrafik AB donated yesterday a Volvo 9700 (9712M) tourist coach taken in service year 2003 to The Finnish Historical Omnibus Society.
 
JFF-925.JPG
 Kuvassa Johan Amper (oikealla) lahjoittaa bussin SLHS:lle - seuran puolesta auton vastaanottoa kättelemässä Tom Rönnberg.
 
Kuvaaja SLHS:n puheenjohtaja Timo Lehtonen.
 

SLHS:n syyskokous

Syyskokous pidetään lauantaina 13. marraskuuta. Paikka on vanha Lahden Autokori. Kahvila
Lounaskorin tilat varattu 13.11.2021 klo 13 eteenpäin. Osoite on Koritie 2 B, 15540 Villähde.

Syyskokoukseen hallituksen on laadittava 2022 talousarvio ja toimintasuunnitelma.

Tilaisuudessa Pekka Paloranta pitää esitelmän Lahden Autokorin historiasta. Paikalle järjestetään
mahdollisuuksien mukaan kuljetuksia museobusseilla.

Tampereelta ja Helsingistä pyritään järjestämään kuljetukset syyskokoukseen.

Linja-autopäivä Mobiliassa

Linja-autonpäivä pidetään suunnitellusti lauantaina 11.9. Mobiliassa ”Kurvaa Kangasalle” -tapahtuman osana. SLHS:n ja linja-automuseon bussit kuljettavat yleisöä Mobilian ja Vehoniemenharjun välillä. Museon vanhan paperitavaran myymälä majoittuu päivän ajaksi pihaan pysäköityyn Pentti Nurmisen / Salmelan Lahti 10 -bussiin.

Tapahtuma alkaa klo 10 ja loppuu klo 14. Nähdään siis Kangasalla!

 

Syysretki 2021.JPG

SLHS poistaa tavaraa

Kokouksessaan 29.4. seuran hallitus päätti, että Parkanon varikon siivouksen yhteydessä seura poistaa sellaista
tavaraa, jolle meillä ei ole ollut käyttöä eikä sellaista ole näköpiirissä lähiaikoina. Tavoitteena on vapauttaa tilaa
tekemiselle ja meitä enemmän hyödyttävälle tavaralle. Joissakin tapauksissa seura myös saanee jonkin verran tuloa
myynneistä.

Hallitus päätti, että ensimmäiseksi merkittävät poistuvat tavarat ilmoitetaan seuran verkkosivuilla, jossa tarjoamme
niitä omille jäsenillemme. Myynneistä ja tavaroiden hinnoittelusta vastaavat seuran puolesta Tommi Aromaa
(tommi.aromaa@mobilia.fi) ja Asko Hakola (050 305 0630), joiden tehtävänä on tässä asiassa valvoa seuran etua.
Jos jäsenistö ei kaipaa poistettavaa tavaraa, se asetetaan myyntiin verkkohuutokauppaan.
Romutavara ja myyntiin sopimaton tavara voidaan viedä suoraan kierrätykseen.
Museoille tai näyttelyille voidaan tavaraa luovuttaa vastikkeetta, mutta näistä lahjoituksista päättää hallitus
tapauskohtaisesti.

Ensimmäinen poistoerä on tavaraa, jota käyttäisimme itse, jos se toimisi. Nämä ovat siis rikkinäisiä laitteita. Ne
myydään romutavarana nykykunnossaan ja seura ei ota kantaa siihen, voiko niitä korjata.

Myytävät tuotteet:

Kohde 1. Trukki
Kohde 3. Pylväsporakone
Huom! Hetra-nostinsarja on myyty!

SLHS:n kevätkokous pidettiin lauantaina 29.5.2021 sähköisesti verkossa ja Mobiliassa Kangasalla.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan.

Timo Lehtonen puheenjohtajaksi

SLHS suuntaa vahvasti tulevaisuuteen ja kasvuun

Vahdinvaihto vuoden 1923 T-Fordin vieressä Mobiliassa: viisi vuotta SLHS:aa ansiokkaasti johtanut Juhani Puro (oik.) luovuttaa vetovastuun uudelle puheenjohtajalle Timo Lehtoselle.

 
Lavian linja-automuseon sieluna, tietokirjailijana ja journalistina tunnettu Timo Lehtonen on Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran (SLHS) puheenjohtaja joulukuun alusta alkaen.
 
Mobiliassa Kangasalla lauantaina 14. marraskuuta pidetyssä SLHS:n syyskokouksessa valittiin seuran hallitus seuraavaksi toimintavuodeksi, joka on joulukuun 2020 alusta marraskuun 2021 loppuun. Kokous hyväksyi uuden hallituksen kokoonpanon yksimielisesti. Hallitukseen valittiin seuraavat: Timo Lehtonen, Tom Rönnberg, Lauri Rinta-Kanto, Tommi Aromaa, Juhani Puro, Kim Ahl, Petteri Hurskainen, Antti Perälä ja Risto Pennanen.
 
Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti hallitus on valinnut keskuudestaan puheenjohtajan, joka on siis Timo Lehtonen.
Viisi vuotta puheenjohtajana toiminut väistyvä puheenjohtaja Juhani Puro totesi puheenvuorossaan, että vuodet ovat olleet varsin mielenkiintoista aikaa. Pitkään Ventoniemi Oy:n toimitusjohtana toiminut Puro myönsi, ettei ennen puheenjohtajuuttaan ollut perehtynyt alaan harrastajan näkökulmasta.
 
Puro uskoi bussiharrastuksen kiehtovan ihmisiä myös tulevaisuudessa. Hän toivoikin, että seuran bussikalustoa tuotaisiin entistä enemmän yleisön nähtäville ja houkuttelemaan mukaan harrastustoimintaan.
 
– Hyvä, että lähdetään viemään seuraa uusille urille. Vaikka tämä on "historiallinen seura", se ei tarkoita, etteikö seura silti voisi kehittyä, Puro kannusti.
 
Uusi puheenjohtaja Timo Lehtonen antoi täyden tunnustuksen edeltäjälleen:
– Juhani on tehnyt loistavaa työtä ja vienyt seuraa hienoon suuntaan. Hänen aikanaan talous on saatu kuntoon, ja kaluston säilytysasiat on ratkaistu, Lehtonen mainitsi.
 
Päänvaivaa seuralle on aiheuttanut jäsenmäärän väheneminen. Laskeva käyrä on tarkoitus kääntää nousevaksi.
Lehtosen arvion mukaan Suomessa on linja-autoista kiinnostuneita moninkertainen määrä SLHS:n nykyiseen jäsenmäärään verrattuna. Seuran toiminnan painopisteitä onkin uusien jäsenten hankinta sekä jäsenyydestään luopuneiden takaisin saaminen.
 
Keskeisessä asemassa tulee olemaan myös Suomen linja-autohistoriallisen kokoelman perustaminen ja kehittäminen. SLHS:lla on Lehtosen mielestä parhaimmat edellytykset linja-autohistorian säilyttämiselle. Seurassa ymmärretään toiminnan vaativuus ja myös se, että museoautojen pelkkä säilyttäminenkin vaatii rahaa.
 
Jäsenyys SLHS:ssa merkitsee samalla osallistumista tärkeiden kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimiseen: jäsenmaksulla mahdollistetaan linja-autohistorian säilyminen seuraaville sukupolville.
 
Museolinja-autojen tilanne Suomessa on parhaillaan rajussa muutoksessa. Yksityisiä kokoelmia on purettu ja purkaminen jatkuu paraikaa. Uhkana on, että arvokkaitakin yksilöitä saattaa päätyä purkuun.
 
Lehtosen mukaan SLHS on nyt selvästi johtavassa asemassa museobussien osalta:
– Meillä on satojen säilytysvuosien kokemus tästä toiminnasta, Lehtonen muistutti.
Mobiliassa pidettiin ensin myös kevätkokous, joka koronatilanteen takia oli jouduttu siirtämään syksyyn. Kevätkokouksessa hyväksyttiin vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä myönnettiin hallitukselle vastuuvapaus.
 
Yksimielisesti hyväksyttiin myös ensi vuoden budjetti sekä Timo Lehtosen laatima suunnitelma hallinnon ja vastuiden uudistamisesta. Kokousten asiakirjat, tausta-aineistot sekä myös uuden hallituksen jäsenten toimenkuvat ovat luettavissa SLHS:n Facebook-sivujen sekä internet-sivujen päivityksissä, jotka on julkaistu 11. marraskuuta.
 
Koronatilanteesta huolimatta SLHS:n jäsenistö oli lähtenyt kiitettävän runsaasti asioista päättämään. Paikalla oli noin 30 seuran jäsentä. Turvaväleistä pystyttiin huolehtimaan hyvin Mobilian avarien tilojen ansiosta.
 
Teksti ja kuvat
Pekka Paloranta


SLHS mukana hankkeessa

POHJOLAN LIIKENNE JULKAISI BUSSIPELIKORTIT 80 VUODEN KUNNIAKSI

Pohjolan Liikenne juhlii 80 vuotta linja-autoliikenteessä julkaisemalla bussipelikortit, joiden tekemisessä Suomen Linja-autohistoriallisella Seuralla (SLHS) on ollut merkittävä rooli.


Pohjolan Liikenteellä on yhtiön historian aikana ollut käytössä hyvin erilaisia kulkuneuvoja, joista parhaimmat ja erikoisimmat on nyt koottu 80-vuotisjuhlan kunniaksi korttipakkaan. Pakassa on 52 erilaista bussipelikorttia ja 3 jokerikorttia. Mukana on ajoneuvoja koko Pohjolan Liikenteen historian varrelta aina 1940-luvun Volvoista 2019 vuoden täyssähköbusseihin.

Korttipakka on tehty yhteistyössä Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran ja Suomen Linja-autoharrastajat ry:n (SLAH) kanssa. SLHS pitää huolta linja-autohistorian keräämisestä, dokumentoinnista, esilletuomisesta erilaisissa muodoissa, tapahtumissa ja hankkeissa, josta nämä pelikortit ovat yksi esimerkki.

Osassa korteista on mukana QR-koodi, jonka skannaamalla pääsee lukemaan kyseisen linja-auton historiasta. Mukana on muun muassa bussin ja rekan yhdistelmä 70-luvulta sekä Estonian mukana Suomenlahden pohjaan uponnut AOJ-170.

"Jokainen bussimalli on oma yksilönsä ja kaikilla ammattikuljettajilla ja bussiharrastajilla on omat suosikkinsa. Tämä pakka on tehty suurella antaumuksella ja rakkaudesta lajiin", kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Pohjolan Liikenne täytti 80 vuotta toukokuussa, jolloin koronavirustilanne esti juhlallisuuksien järjestämisen. Sekä henkilöstö että asiakkaat sosiaalisessa mediassa innostuivat pelikorteista, joissa esiteltäisiin yhtiön kalustoa.

"Korttipakkaa selatessa näkee, miten paljon kehitystä on tapahtunut 80 vuoden aikana. Uusi kalusto edustaa aina uutta ja kehittyneintä teknologiaa, mutta vanhemmassa kalustossa on sitä jotakin, joka herättää tunteita ja muistoja", toteaa Alanko.

Bussikorttipakkaan voi tutustua Pohjolan Liikenteen verkkosivuilla osoitteessa www.pl.fi, josta korttipakan voi myös ostaa.