Matka alkaa lauantaina 17.6.2017 klo 8 Helsingistä Kiasman turistipysäkiltä. Autona käytettäneen SLHS:n uutta Scania K112 Kutter Decaa, vuosimalli 1986, ex. Kylmänen. Paluu Helsinkiin tiistaina 20.6.

Ensimmäinen yö Vaasassa Hotelli Vallonia, toinen yö Oulussa Cumulus City sekä kolmas yö Jyväskylässä myös Cumulus City.

Majoitus on varattu 30 henkilölle, mutta bussissa on kyllä tilaa sopuhintaan yhden päivän matkustajillekin.

Matkan hinta on 240€, joka sisältää matkat ainakin viidellä eri museobussilla, tutustumiskohteet sekä yöpymiset kahden hengen huoneissa aamiaisineen.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset viimeistään 10.5.2017 Timo-Pekka Langelle siipiwiima@gmail.com tai
0500-905079.


Maksu SLHS:n matkatilille FI 261 519 3000 120 853 viimeistään 23.5.
Vastuullinen matkanjärjestäjä Astor Matkapalvelut, Vantaa.

 


SLHS-matkakertomus MHS Tunga Rallyt 2015 -tapahtumasta


SLHS:n joukkue osallistui jälleen kolmen vuoden tauon jälkeen Ruotsissa MHS:n järjestämään Tunga Rallyt – Åkarsvängen 2015 Södertäljen ympäristössä ajettavaan tapahtumaan. Matkaan lähdettiin syyskuun 11. päivänä Helsingistä Kiasman pysäkiltä seuran Turun osaston edustusbussilla, 1984 vuoden Volvo B10M / Trafora Turun kaupunginjohdon entisellä matkailuautolla kohti auton kotipaikkakuntaa.

 

Viking Linen laiturilla meitä odotti Turussa Tampereelta saapunut yhdistyksen Scania-Vabis B75 / Helko-HKL -bussi. Trafora jäi Turkuun ja HKL-katuri ajettiin laivaan.

 

Tyynen merimatkan ja runsaan meriaamiaisen jälkeen saavuimme lauantaiaamuna Tukholmaan, josta jatkoimme kohti Södertäljeä. Matka oli SLHS-jäsenistön keskuudessa sen verran suosittu, että jouduimme kilpailun aikana toteamaan, että yksi matkustaja sai niukanlaisesti istuimilla varustetussa bussissa olla seisomavuorossa.

 

Scanian tehdasalueen ympäristössä saimme odotellessamme lähtövuoroamme (65) nähdä ja ihailla muiden 162 ilmoittautuneiden kilpailijoiden ajoneuvoja - suurin osa erilaisia kuorma-autoja, mutta sekaan mahtui myös parisenkymmentä bussia.

 

Noin 80 km pitkä reitti oli tällä kertaa valittu pääasiassa lähtö- ja maalipaikkakunnan lounais-puolelle. Sää suosi tällä kertaa kilpailua. Rastitehtäviä oli reitin varrelle järjestetty vajaa kymmenen, erilaisille tehdas- ja soranottoalueille. Rasteilla osallistujille esitettiin visaisia, usein kuljetusaiheisia kysymyksiä, joiden perusteella kerättiin pisteitä kilpailukorttiin. Joukkueemme keräsi kokoon yhteensä 54 pistettä, jotka riittivät 11. sijoitukseen kilpailun lopputuloksessa. Mikäli olisimme onnistuneet vastaamaan oikein noin kolmeen kysymykseen lisää, niin olisimme sijoittuneet kilpailussa aivan kärkisijoille.

 

Ajoreitin jälkeen oli jälleen aikaa tutustua kanssakilpailijoiden ajokalustoon ja lounastaa omakustanneinsesti Scanian henkilökuntaruokalassa, ennen palkintojen jakoa. Wallebergin halli oli remontissa, joten Scanian museo jäi tällä kertaa näkemättä.

 

Paluumatkalla laivalle saimme juuri alkaneessa sateessa kokea Tukholman lauantairuuhkaa, koska kaupungissa oli kyseisenä päivänä järjestetty maratontapahtuma, joka aiheutti odottamatonta hidastelua kulkuumme.

 

Viking Linellä saavuimme sunnuntaiaamuna Turkuun, josta jatkoimme matkaa kohti pääkaupunkiseutua Scania-Vabis katurillamme. Matkalla poikkesimme Suomusjärvellä tänä syksynä uudestaan avattuun Lahnajärven perinteiseen puolenmatkan krouviin.

 

 

Kuvakavakaldi tapahtumasta:

Ylläolevat viisi kuvaa: Tom Rönnberg

Ylläolevat seitsemän kuvaa: Teemu Collin